Більшість батьків помилково думають, що проблему, як навчити дитину тримати ручку і писати, потрібно вирішувати перед вступом до першого класу. Також побутує думка, що «школа сама навчить». Щоб у першокласника не виникало труднощів із письмом, рекомендується якомога раніше розпочати заняття. Адже природою визначено: коли маленька дитина бере до рук будь-який предмет, вона затискає його в кулаці. Тож уже у віці двох-трьох років, пробуючи малювати, малюк звично тримає фломастери чи олівці тільки таким чином. Якщо нічого не робити, то надалі першокласник неправильно триматиме ручку і швидко втомлюватиметься під час письма.
У якому віці починати підготовку дитини до письма?
Розвинена дрібна моторика в дитини – основа для успішного навчання навички тримати ручку правильно. Тому з раннього дитинства заняття гімнастикою для пальчиків, застібання ґудзиків, шнурівка, нанизування намистин, ліплення з пластиліну допоможуть гармонійному розвитку м’язів кисті та пальців. Коли у два-чотири роки дошкільник бере в руки олівець і починає малювати, бажано звернути увагу, як він його тримає, і в м’якій формі вчити правильного захоплення.
Як правильно тримати ручку?
Для того щоб допомогти дитині навчитися тримати ручку, батьки мають самі чітко розуміти, що таке правильне положення. Воно означає, що ручка спирається на середній палець, зверху її притримує вказівний, а збоку – великий. Перераховані пальці перебувають у злегка зігнутому положенні, але не напружені. При цьому безіменний палець і мізинець вільно розташовуються всередині долоні.
Критерії правильного положення ручки:
- дошкільник піднімає великий палець, але ручка не ворушиться;
- спроба підняти вказівний палець не призводить до випадання ручки;
- відстань від кінця стрижня до вказівного пальця становить близько 2 см.
У шульг ця відстань має бути більшою – 3-4 см, щоб під час письма дитина не закривала написаний текст лівою рукою.
Які правила допоможуть батькам під час занять із дитиною?
- Створіть доброзичливу атмосферу, без критики та докорів.
- Під час заняття не відволікайтеся на сторонні справи, повністю включіться в процес.
- Не перевантажуйте дитину. Оптимальний час заняття з дошкільником не має перевищувати 20-25 хвилин, щоб він не втомився.
- Організуйте комфортне робоче місце з хорошим освітленням.
- Спілкування з дитиною бажано будувати у формі легкої необов’язковості, м’яко сприймаючи можливі невдачі. Доброзичлива підтримка тата чи мами допоможе дошкільнику непомітно для себе опанувати правильну навичку письма.
Що можна використовувати під час занять?
Застосовуйте ігри та спеціальні пристосування, щоб дитині було легше навчитися правильно тримати ручку та писати.
Крейда
Звичайна кольорова крейда добре підходить для навчання. Її необхідно зламати, щоб її довжина була близько 3 см. Таку коротку крейду неможливо затиснути в кулаці та малювати, тому дитині доведеться брати її як ручку, трьома пальцями. Так малюк освоїть правильне захоплення.
Дартс
Така гра підходить активним дошкільнятам. Дротик для метання беруть у руку так само, як ручку. Надалі під час письма можна нагадувати про це дитині.
Застосування гумки або спеціальних пристосувань
Для правильного положення ручки можна використовувати звичайну гумку. Одягніть її на ділянку зап’ястя дитини, відтягніть догори і зробіть петельку. Протягніть у петельку ручку, щоб вона зберігала правильне розташування під час письма.
Також можна придбати коректор руки для письма. У ньому спеціальна щільна широка гумка легко регулюється під розмір зап’ястя дитини. Коректор забезпечує правильне положення руки та формування красивого почерку, не обмежуючи руху пальців.
Крім того, дитині можуть сподобатися яскраві силіконові насадки у вигляді різноманітних звірків або тренажери для постановки правильного письма. У середину такого тренажера вставляють олівець або ручку, а з боків – пальці, що забезпечує правильність процесу письма.
Переходимо до письма
Починайте писати з дитиною м’яким олівцем, а потім переходьте на кулькову ручку, бажано з гумовим «килимком» – для щільного прилягання пальців, без ковзання. Також можна використовувати пристосування, про які ми вже розповіли. Чергуйте написання букв: одна – із сильним натиском, інша – зі слабким.
У разі виникнення складнощів помасажуйте руки дитини, зробіть гімнастику для пальчиків або пограйте з м’ячем.
Терпіння і позитивний настрій батьків під час навчання письма допоможуть дитині впевнено почуватися в школі, коли вона зможе писати легко і вільно.