Батьки часто дивуються: чому малюк важко запам’ятовує короткий віршик до ранку, а багатосерійний мультфільм може переказувати без запинок? Дитяча пам’ять влаштована так само, як у дорослих, але відрізняється за характером розвитку залежно від віку дитини, її досвіду та знань про себе та навколишній світ. В цьому розбирались спеціалісти поталу Новини Рівного в блозі.
Що таке пам’ять?
Пам’ять – пізнавальна здатність до роботи з інформацією. Вона складається з чотирьох взаємопов’язаних процесів:
- запам’ятовування;
- збереження;
- впізнавання;
- відтворення.
Пам’ять буває образною, слуховою, руховою, емоційною. Також виділяють мимовільну та довільну пам’ять. Перша пов’язана з яскравими враженнями чи незвичайним досвідом, що запам’ятовуються самі собою. Довільна пам’ять, заснована на усвідомленому запам’ятовуванні чи заучуванні, потребує активних зусиль. Коли інформація зберігається недовго, говорять про короткострокову пам’ять. Довготривалі спогади — це своєрідний банк пережитих емоцій, знань та навичок, що формують особистість.
Як працює дитяча пам’ять?
Природний розвиток пам’яті у дитини починається вже на першому місяці життя. До 1,5-2 років умовні рефлекси поведінки замінюються початковими знаннями та навичками, що формують дитячу пам’ять. Вона підказує малюкові, що потрібно робити під час годування, туалету чи на прогулянці.
У віці 3-4 років у дитини функціонує переважно мимовільна пам’ять. Він запам’ятовує те, що викликало в нього яскраві емоції, наприклад, колір нової іграшки або веселий мультик. Заняття моторикою розвивають рухову пам’ять: малюк не замислюючись бере олівець і малює, повторює танцювальні чи ігрові рухи.
Поступово дитина вчиться свідомо запам’ятовувати нову інформацію. Зазвичай це відбувається з розвитком мовної функції. У п’ятирічному віці малюк вже добре говорить, вміє будувати складні пропозиції, висловлює думки та бажання. Дитина легко переказує невелику казку або читає напам’ять чотиривірш, якщо вони викликають живий інтерес. Тут мимовільна пам’ять працює за принципом асоціацій: яскраві враження пробуджують у свідомості пов’язані з ними тексти, предмети, явища чи об’єкти. Так у дитини формується особистий досвід, що зберігається на тривалий час.
Як правильно розвивати пам’ять у дитини?
На момент вступу до школи пам’ять дитини вже має бути добре розвинена. У процесі навчання йому необхідно запам’ятовувати величезну кількість інформації, щоб вона збереглася на тривалий час. Допомогти у розвитку можуть спеціальні методики. Вони дають дитині можливість брати активну участь у процесі отримання інформації та свідомо її запам’ятовувати. Використовуються різні формати: зображення, списки, малюнки, схеми. Це можуть бути нескладні завдання на розвиток асоціативного мислення або тренування за спеціалізованими програмами, наприклад, з використанням мнемотехніки. Простими словами, це спосіб запам’ятовування, що ґрунтується на асоціаціях. Скажімо, за допомогою фрази “Кожен мисливець бажає знати, де сидить фазан” можна запам’ятати послідовність кольорів веселки.
Головне правило: навчання має відбуватися у формі гри, тому що у дошкільника запам’ятовування та відтворення все ще пов’язані з емоціями. Під час занять важливо стежити, щоб дитині було цікаво. Надмірна вимогливість та перевтома можуть призвести до зворотних результатів.
Повноцінний розвиток можливий лише за сприятливих життєвих умов. Важливо, щоб дитина правильно харчувалася, більше гуляла на свіжому повітрі, була здоровою та фізично активною.